Oldalak

2012. május 3., csütörtök

Az atipikus tanulásról


A Gondolat Kiadó által 2009-ben jelent meg Zrinszky László szerkesztésében a Tanulmányok a neveléstudomány köréből c. sorozatban: A megújuló felnőttképzés című kötet, amely a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának gyűjteménye.

Itt olvashatjuk Benedek András: Az atipikus tanulás új lehetőségei Magyarországon című írását is, ahol többet is megtudhatunk az egész életen át tartó tanulás egyik formájáról, az atipikus tanulásról.

Az atipikus tanulás nem kötődik feltétlenül oktatási intézményhez, nem jelent előre megalkotott órarendet, vizsgarendet, nem a hagyományos értelemben vett tanítási órák, előadások, szemináriumok jelentik az alapját. Az atipikus tanulásban a tanulmányokat folytató egyén dönt szándéka, céljai szerint tanulmányi környezetének kialakításáról. Az egész életen át tartó tanulás egyik formája az atipikus tanulás. A felnőttek munka melletti tanulása és családi elfoglaltsága nem feltétlenül teszik lehetővé az iskolaszerű oktatásban (formális oktatás) történő részvételüket. A formális oktatáson (iskolarendszeren) kívül zajló tanulási formákon, informális tanuláson túl az atipikus tanulás mindazon módszereket (távoktatás, nyitott tanulás) magában foglalja, melyek a kognitív megismerés által az egyén intellektuális és fizikai fejlődésére hatást fejtenek ki. (http://enc.hu/1enciklopedia/fogalmi/ped/atiptan.htm)

Benedek András ír arról, hogy az ember-számítógép kapcsolat olyan új tanulási környezetet teremtett meg, amire addig még nem volt példa a történelemben.

Valamint, hogy a mobiltelefonok alig több mint egy évtized alatt hódították meg a világot, s a mobil kommunikáció fejlődésével olyan technológiai és társadalmi változások indultak el, amely minden eddigi „technológia transzfer” sebességét felülmúlja. 
Ugyanis ezen hálózatok fejlődése által az egyén képessé válik bárhol, térben függetlenül, - otthon, utcán, vonaton, más földrészen- az információk gyors elérésére.

Az internet és a mobiltelefonok világa egyfajta szerves tanulási környezetté válik, hiszen ma már egyre több diáknak és felnőttnek van laptopja és szinte mindegyiknek korszerű mobiltelefonja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése